Marstrand

Karakteristik

Marstrands bouldering består av ett flertal överhängande väggar och grottor. Det mesta är nordvänt vilket ger bra temperaturer även varma sommardagar. Området delas in i två sektorer “Roots” och “Grottan”. “Roots” ligger ett par hundra meter vänster om stigen som går norr ut från info-tavlan på parkeringen. För “Grottan” följer man stigen från info-skylten ca 100 meter och viker av höger längs en mindre stig. Följ denna i 50 meter till “Grottan”. Topo finns på 27crags.

Ladda ner pdf

Vägbeskrivning

Klippan ligger 3 km nordost om Gamleby. Kör igenom staden norr ut, förbi folkhögskolan och över bron vid Dynestad, därefter sväng höger mot Loftahammar. Efter ca 2 km syns berget på höger sida. Parkeringsplats finns på höger sida där även en informationstabla om berget står.

Koordinater

Till parkering: 16°26’37”O, 57°54’12”N

Övernattning

Närmaste campingplats är Kustcamp Gamleby, tel 0493-10221, www.campa.se. Överums vandrarhem tel 0493-30302 www.overum.nu, Lysingsbadet i Västervik www. lysingsbadet.se tel 0490-258000. Stugor kan ni hyra på Tofvehults café och konferens tel 0490-26351 www.tofvehult.se och på Live in Nature på Kallersnäs gård 0768-513090 www.liveinnature.se och Risebo fritid, camping och stugor tel 0493-33046 www.risebofritid.se.

Affärer

Närmaste livsmedelsaffärer och bensinstationer finns i Gamleby.

Klättercenter

Mötesplatsen för klättrare är på centret i Västervik, Repslagargatan 5, vid gamla vattentornet. Där kan man koppla upp sig gratis på trådlöst internet, eller låna en dator. En plats att mötas på, utbyta erfarenheter, läsa klättertidningar, se klätterfilmer och även få aktuell information om klättringen och andra aktiviteter i kommunen. En plats där man kan klättra inomhus och lära känna andra klättrare. Ring 0490-37466 för mer information.

Klättershop

På klättercentret. Där finns varor från Organic, Five ten, Evolv, Volx, DMM, Singing Rock, Metolius, Petzl, Klean Kanteen, Houdini. Ni kan hyra crashpads här.